Skocz do głównej treści strony
PCEN

Stacjonarny kurs języka polskiego dla nauczycieli z Ukrainy – 60 godz. zajęć na poziomie B1

Wakacyjne, 60-godzinne szkolenie, w ramach którego zostanie przeprowadzony kurs rozwijający językowe kompetencje komunikacyjne w zakresie języka polskiego jako obcego na poziomie B1, odbędzie się stacjonarnie w siedzibie PCEN.  

Kurs jest adresowany do nauczycieli z Ukrainy, którzy posiadają kompetencje językowe na poziomie A2. Zajęcia zostaną dostosowane do potrzeb uczestników dzięki przeprowadzonej na wstępie diagnozy. Kurs obejmuje naukę języka polskiego jako obcego do poziomu samodzielności B1 (zgodnie z poziomami biegłości Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców). Celem kursu jest przygotowanie nauczycieli z Ukrainy do kompleksowej pracy w obszarze przyjmowania i włączania do środowiska pomorskich szkół uczniów z doświadczeniem migracyjnym.

Termin i miejsce realizacji: 21 lipca–25 sierpnia 2023 r. 

Szkolenie będzie się odbywać trzy razy w tygodniu w dni powszednie (poniedziałek, środę, piątek) w godz. 16.00–19.00, w PCEN w Gdańsku, al. gen. J. Hallera 14

Zobacz: szczegółowy harmonogram kursu

Więcej o kursie

Celem kursu jest wsparcie nauczycieli z Ukrainy w rozwijaniu językowych kompetencji komunikacyjnych w zakresie mówienia i pisania przy zastosowaniu ważnych, najbardziej aktualnych i najciekawszych tekstów opisujących Polskę i jej realia dzisiaj. Realizatorzy kursu chcą przygotować uczestników do współtworzenia bezpiecznej przestrzeni konstruktywnych relacji społecznych. Gdzie współpraca opiera się na wzajemnym zrozumieniu, solidarności, altruizmie, w tym wobec dzieci z rozmaitymi doświadczeniami życiowymi i z różnych kultur.

Cele językowe:

  • rozwinięcie językowej kompetencji komunikacyjnej na poziomie B1, która obejmuje sprawności receptywne (słuchanie, czytanie), sprawności produktywne (mówienie, pisanie), interakcyjne i mediacyjne;
  • rozwinięcie kompetencji lingwistycznych (znajomość gramatyki, leksyki, ortografii i fonologii) w działaniach komunikacyjnych;
  • rozwinięcie kompetencji socjolingwistycznej w polskiej komunikacji językowej;
  • przyswojenie określonych wiadomości z realioznawstwa Polski.

Cele międzykulturowe:

  • poznanie aspektów psychologii międzykulturowej, m. in. poznanie społeczne, wpływ czynników kulturowych na zachowanie człowieka, wpływ różnic kulturowych na uczenie się, osiągnięcia i motywację uczniów;
  • zrozumienie istoty działania włączającej szkoły i czterech filarów: włączanie, wzmacnianie, widoczność, współpraca, przygotowanie scenariuszy współpracy z rodzicami dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz z całą klasą;
  • przygotowanie się na współpracę z innymi pracownikami szkoły;
  • poznanie instytucji i organizacji pozaszkolnych jako potencjalnego wsparcia, inspiracji, wiedzy w obszarze wielokulturowości i pracy w szkole.

Cele metodyczne:

  • poznanie celów, metod nauczania, instrukcji pedagogicznych oraz programów nauczania;
  • poznanie polskiej podstawy programowej nauczanego przez siebie przedmiotu.

Prowadzące: Joanna Saganowska, Joanna Sam-Szulc

REJESTRACJA

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest potwierdzenie udziału lub wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przesłanie go na adres: anna.salitra@pcen.gda.pl.
O zakwalifikowaniu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń i dostarczenie wymaganej dokumentacji. 

  1. Potwierdzenie zgłoszenia – przejdź do formularza online
  2. Potwierdzenie zgłoszenia – pobierz dokument do uzupełnienia – Word lub PDF 
  3. Dane uczestnika i Oświadczenie RODO – pobierz dokumenty do uzupełnienia – Word lub PDF 

KOORDYNACJA:

Anna Salitra – specjalistka ds. organizowania doskonalenia

kontakt: anna.salitra@pcen.gda.pl, 58340 41 14 (pn.–pt. w godz. 7.30–15.30)

Przejdź do góry strony