Skocz do głównej treści strony
PCEN

I Forum Pomorskiej Edukacji

I_Forum-slajd

Pierwsze forum (...) poświęcone było poprawie jakości pomorskiej edukacji w kontekście wyników egzaminów zewnętrznych. W forum wzięło udział liczne grono osób zainteresowanych rozwojem edukacji w naszym regionie, wysłuchaliśmy wielu interesujących prelekcji, odbyły się debata i sesje panelowe. Wspólnie wypracowaliśmy rekomendacje, m.in. w zakresie uspołecznienia edukacji, w tym powoływania rad oświatowych. (...)

Mieczysław Struk, List Marszałka Województwa Pomorskiego (Gdańsk, 2013)

 

— O I Forum Pomorskiej Edukacji

Pierwsze forum (…) poświęcone było poprawie jakości pomorskiej edukacji w kontekście wyników egzaminów zewnętrznych. W forum wzięło udział liczne grono osób zainteresowanych rozwojem edukacji w naszym regionie, wysłuchaliśmy wielu interesujących prelekcji, odbyły się debata i sesje panelowe. Wspólnie wypracowaliśmy rekomendacje, m.in. w zakresie uspołecznienia edukacji, w tym powoływania rad oświatowych. Rekomendacje te zostały potraktowane bardzo poważnie i uwzględnione jako wkład rzeczowy w prace nad Regionalnymi Programami Strategicznymi, będącymi zasadniczymi narzędziami realizacji Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020. (…)

Mieczysław Struk

List Marszałka Województwa Pomorskiego (Gdańsk, 2013)

 

RPS Aktywni Pomorzanie

AP-RPS

We wrześniu 2012 roku Sejmik Województwa Pomorskiego przyjął Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, w której zawarta została wizja regionu między innymi w obszarze edukacji. Jednocześnie rozpoczęto prace nad regionalnymi programami strategicznymi stanowiącymi narzędzia realizacji Strategii. Regionalny Program Strategiczny w zakresie aktywności zawodowej i społecznej (RPS Aktywni Pomorzanie), jeden z sześciu regionalnych programów strategicznych, określił m.in. sposób realizacji celu strategicznego zawartego w Strategii: Efektywny system edukacji. Prace nad RPS Aktywni Pomorzanie uwzględniały diagnozę, potwierdzającą wnioski rekomendowane przez uczestników I Forum Pomorskiej Edukacji. Na bazie diagnozy sformułowany został zakres interwencji w obszarze edukacji w perspektywie 2020 roku. Proponowane w RPS Aktywni Pomorzanie działania obejmują część rekomendacji wynikających z prac I Forum Pomorskiej Edukacji. Przyjęty w dniu 1 sierpnia 2013 roku przez Zarząd Województwa Pomorskiego RPS Aktywni Pomorzanie określa dochodzenie do stworzenia systemu zapewnienia jakości pomorskiej edukacji.

Źródło: Portal Województwa Pomorskiego (http://wrotapomorza.pl/, publikujący: Bartosz Kraszewski)

 

Rekomendacje I Forum Pomorskiej Edukacji

I-FPE-ikona-wp.Rekomendacje

Podczas I Forum Pomorskiej Edukacji odbyła się debata pt. W odbiorze społecznym wyniki egzaminów zewnętrznych najlepiej świadczą o efektywności kształcenia w szkole.Moderatorem dyskusji był Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Uczestnikami debaty byli: Zbigniew Canowiecki, prezes „Pracodawców Pomorza”; Marcin Grzegorczyk, student II roku Technologii Ochrony Środowiska Politechniki Gdańskiej; Jolanta Kaczmarska, przedstwicielka Gdańskiego Forum Rad Szkół i Rad Rodziców; Prof. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej; Janina Kwiecień, starosta Kartuski; Gabriela Albertin, Pomorski Wicekurator Oświaty.

W trakcie dyskusji przeprowadzonej ramach I Forum Pomorskiej Edukacji uczestnicy uznali, iż dla zapewnienia jakości pomorskiej edukacji należy:

  1. dążyć do powoływania rad szkół, co pozwoli na uspołecznienie edukacji poprzez autentyczne włączenie rodziców oraz budowę partnerskich relacji między nauczycielami a rodzicami,
  2. dążyć do powoływania rad oświatowych jako miejsca dialogu o jakości edukacji, w tym dyskusji o procesie dydaktycznym, potrzebach i możliwościach podmiotów mających wpływ na edukację w kontekście wyzwań rozwojowych stojących przed szkołami,
  3. zmierzać do wypracowania wspólnych standardów opisujących edukację oraz kryteriów oceny ich osiągania, w szczególności:
    transparentność działania szkół (umieszczenie na stronach internetowych szkół wymagań edukacyjnych, wyników ewaluacji wewnętrznej, zewnętrznej czy EWD),
    obiektywność dokonywanej oceny pracy szkoły, dyrektora, nauczycieli poprzez uwzględnienie wszystkich wskaźników opisujących ich pracę,
  4. opracować i wdrożyć w województwie pomorskim sprawny i odpowiadający potrzebom subregionalnych i regionalnego rynków pracy system doradztwa edukacyjno – zawodowego,
  5. zmierzać do poprawy jakości kształcenia nauczycieli,
  6. usprawnić system doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkoły,
  7. dążyć do poprawy doposażenia szkół,
  8. rekomendować zmiany w krajowym prawie oświatowym w zakresie awansu zawodowego (m.in. staże, specjalizacje) oraz zatrudniania i wynagradzania nauczycieli.

    Źródło:
    portal Województwa Pomorskiego (http://wrotapomorza.pl/)

 

Reportaż z I Forum Edukacji Pomorskiej

 

Przejdź do góry strony