Opis projektu: Regionalne wsparcie edukacji włączającej
Cel główny – wsparcie wdrażania edukacji włączającej w pomorskich szkołach i placówkach oświatowych
Grupa docelowa:
- Nauczyciele, w tym psycholodzy, pedagodzy szkolni, logopedzi, terapeuci.
- Dyrektorzy szkół i placówek systemu oświaty, w tym dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Pracownicy merytoryczni organów prowadzących.
- Rodzice i opiekunowie prawni uczniów.
Cele szczegółowe:
- wzrost kompetencji nauczycieli, w tym psychologów, pedagogów szkolnych, logopedów, terapeutów oraz kadry zarządzającej szkołami i placówkami systemu oświaty w zakresie pracy z uczniami z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami rozwojowymi, a także zaburzeniami zachowania i emocji, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i niedostosowanymi społecznie, jak również z uczniami powracającymi z zagranicy i uczniami cudzoziemcami,
- budowa pozytywnego nastawienia społecznego do edukacji włączającej,
- integracja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z rówieśnikami.
Zakres działań związanych ze wsparciem kadry szkół i placówek systemu oświaty oraz pracowników organów prowadzących, rodziców i opiekunów prawnych:
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedmiotowych i wspomagających, pracujących w szkołach specjalistów oraz dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty,
- szkolenia dla nauczycieli przedmiotowych i wspomagających oraz pracujących w szkołach specjalistów, a także dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty, przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe, rodziców i opiekunów prawnych w tym szkolenia w formie wyjazdowej, które mają na celu m.in. poznanie nowych metod i technik oraz narzędzi wspierających pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- zimowa akademia specjalistów dla nauczycieli przedmiotowych i wspomagających oraz pracujących w szkołach specjalistów,
- seminarium dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz pracowników organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe, które ma na celu podniesienie kompetencji w zakresie wdrażania edukacji włączającej m.in. poprzez dostosowanie organizacji pracy szkół i placówek oświatowych, poznanie aktualnego stanu prawnego, dostępnych metod i narzędzi w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- kursy, studia podyplomowe podnoszące kwalifikacje i kompetencje nauczycieli, pracujących w szkole nauczycieli specjalistów oraz dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także w zakresie współpracy z rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów,
- instruktaż metodyczny/lekcje eksperckie dla nauczycieli ze szkół ogólnodostępnych prezentujące metody pracy, techniki wspomagania rozwoju oraz wykorzystanie pomocy dydaktycznych i terapeutycznych w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- dyżury eksperckie dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty będące wsparciem przy wdrażaniu edukacji włączającej,
- dyżury eksperckie dla rodziców i opiekunów prawnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi prowadzone w ramach szkoły rodziców,
- spotkania warsztatowe dedykowane rodzicom i opiekunom prawnym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, realizowane w ramach szkoły rodziców przy udziale ekspertów w celu ułatwienia dostępu do wiedzy na temat wykorzystania dostępnego sprzętu, programów oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych w środowisku domowym,
- biblioteka metodyczno-dydaktyczna obejmująca m.in. krótkie filmy, podcasty, wywiady i nagrania przykładowych lekcji stanowiących materiał dydaktyczny dla nauczycieli, pracujących w szkołach nauczycieli specjalistów, dyrektorów szkół i placówek sytemu oświaty oraz rodziców i opiekunów prawnych uczniów,
- baza dobrych praktyk i ekspertów służąca upowszechnianiu wiedzy w zakresie wdrażania zasad edukacji włączającej.
Zakres działań związanych ze zwiększeniem akceptacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z ich integracją ze środowiskiem rówieśniczym jak również z promocją edukacji włączającej:
- wydarzenia edukacyjno-sportowe służące prezentacji dobrych praktyk z zakresu wdrażania edukacji włączającej oraz integracji uczniów ze szkół ogólnodostępnych z uczniami szkół specjalnych,
- filmy promujące postawy tolerancyjne i ukazujące świat z perspektywy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi służące jako materiał pomocniczy do wykorzystania m.in. w trakcie godzin wychowawczych i zebrań z rodzicami, szkoleniowych rad pedagogicznych.
Zaplanowano objęcie wsparciem 360 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty.
Zakłada się, że po opuszczeniu programu kwalifikacje nabędzie 288 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty.
Zakres działań PCEN w Gdańsku:
- Szkolenia terenowe prowadzone w powiatach przez pracownika merytorycznego PCEN-u z udziałem eksperta.
- Dyżury eksperckie – indywidualne konsultacje prowadzone przez pracownika PCEN-u.
- Biblioteka metodyczno-dydaktyczna – nagrania wideo, stanowiące materiał dydaktyczny dla nauczycieli.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Okres realizacji projektu: 1.11.2023–31.10.2026
Wartość projektu ogółem: 4 772 322,35 PLN
Kwota dofinansowania ze środków UE: 4 056 473,99 PLN
Osoba do kontaktu w PCEN: Marzena Kozłowska, Łukasz Franków
Więcej o projekcie na stronie Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego: ZOBACZ