„Jaki kolor ma mój pisak”
Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań.
Odcinki ręcznika papierowego,
pisaki różnych kolorów,
nożyczki,
ocet w zamkniętej butelce, (ze względu na drażniący zapach)
szklanka/kubeczek
Nauczyciel przekazuje do każdego zespołu instrukcje dla koordynatora i sprawozdawcy
Do koordynatora
Z ręcznika papierowego wytnij kwadrat o boku 10 cm. Kwadrat złóż na pół. Następnie jeszcze raz na pół tak by powstał kwadrat o boku 5 cm. Chwyć kwadrat za narożnik, w którym jest zagięcie i przytnij wolny koniec na półokrągło na kształt wachlarza. Zamaluj pisakiem narożnik wachlarzyka z czterech stron. Połóż wachlarzyk na kartce papieru. Do ½ kubeczka nalej octu. Pipetą nałóż 12 kropelek octu na zamalowaną część wachlarzyka. Pamiętaj, że zanim położysz każdą kolejną kropelkę policz do 10. Odczekaj 5 minut i rozłóż wachlarzyk.
Do sprawozdawcy
Tym razem sprawozdawca notuje każdy krok zespołu za pomocą rysunków schematycznych czyli wykorzystujących figury: koło, trójkąt, kwadrat …oraz linie: ciągłą, przerywaną…
- rysuje kwadrat i linią przerywaną zaznacza miejsce złożenia.
- rysuje figurę jaka powstała po złożeniu i linią przerywaną zaznacza kolejne miejsce złożenia.
- rysuje linią ciągłą miejsce przycięcia .
- zaznacza miejsce wachlarzyka które zamalowano i dodaje informację jakim kolorem
- rysuje kropelkę i zapisuje ile kropel spadło na wachlarzyk
- Zaznacza na kole jakie kolory się pojawiły
Ostatnie 5 minut zajęć to wspólne odpowiedzi na zapisane pytania
Przedstaw zespół
Koordynator…………………………………………………………………………………
Badacz 1………………………………………………………………………………….
Badacz 2………………………………………………………………………………….
Badacz 3…………………………………………………………………………………..
Sprawozdawca………………………………………………………………………………..
Materiały:
Pytanie 1 badacza…………………………………………………..
Pytanie 2 badacza……………………………………………………
Pytanie 3 badacza………………………………………………
Sprawozdawco narysuj kolejne etapy doświadczenia
3 4.
5 6.
Nazwa doświadczenia………………………………………………………