Skocz do głównej treści strony
PCEN

Wokół PISA 2022

Na końcowe dni marca zapowiedziano udostępnienie polskiej wersji pełnego raportu badawczego z ostatniego badania PISA.

Zanim to nastąpi, już teraz możemy korzystać ze sporej liczby publikacji. Rozpocząć lekturę warto od strony badania PISA https://pisa.ibe.edu.pl/  Znajdziemy na niej publikację Umiejętności Polskich piętnastolatków, najważniejsze wyniki badania OECD PISA 2022 (w załączeniu).. Na stronie znajdziemy także bardziej szczegółowo opisane rezultaty w poszczególnych obszarach PISA: czytanie, matematyka, nauki przyrodnicze.

Stronę www IBE warto odwiedzić także z innego powodu. Pojawiło się także opracowanie przygotowane przez autorów z Instytutu badań Edukacyjnych podsumowujące wybrane badania dotyczące prac domowych - poniżej w załączeniu.

 Wiodącą dziedziną PISA 2022 była matematyka. Temu obszarowi poświecono więcej miejsca, możemy także skorzystać z wybranych, odtajnionych zadań: https://pisa2022-maths.oecd.org/po/index.html

Dla ambitnych i dociekliwych użytkowników badania przygotowano eksplorer danych dzięki, któremu możemy samodzielnie przeszukiwać zbiory danych z różnych edycji i obszarów PISA, tworzyć wykresy: itd. https://pisadataexplorer.oecd.org/ide/idepisa/dataset.aspx

 Poznawać badania PISA można także dzięki materiałom filmowym przygotowanym przez OECD: https://www.youtube.com/watch?v=OvQnkzima6k&list=PLqjNc44fuj5b6tZ_nSg4J_vfZ-rrb5DO5&index=4

 Więcej informacji, raportów i danych znajdziemy w publikacjach przygotowanych przez OECD. Eksplorację tych bogatych zasobów warto zacząć w tym miejscu: https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results  dowiemy się nich np. jak wygląda w poszczególnych krajach (w tym w Polsce) poczucie przynależności u uczniów. Badanie z roku 2022 dużą uwagę przykładano do pandemicznych kontekstów, które systemy edukacyjne okazały się odporniejsze? Tego możemy dowiedzieć się z samodzielnej lektury opracowań OECD: https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-ii_a97db61c-en

Inny badany obszar w PISA 2022 to  uczniowska kreatywność.https://www.oecd.org/pisa/innovation/creative-thinking/

Jak nauczyciele wspierali uczniów w zakresie matematyki podczas pandemii ? Odpowiedź pomoże nam znaleźć lektura kolejnego  raportu na stronie 351 .

 

Przejdź do góry strony