„Podręcznik o dobrym życiu” – jak wzmacniać dobrostan w szkole?
Współczesna młodzież coraz częściej zmaga się z obniżonym dobrostanem psychicznym i emocjonalnym. W obliczu tych wyzwań szkoła – jako miejsce, w którym uczniowie spędzają znaczną część swojego życia – ma szczególną rolę do odegrania. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą wzmacniać dobrostan swoich uczniów, zespół ekspertek pod kierownictwem dr Malwiny Puchalskiej-Kamińskiej z Wydziału Psychologii w Sopocie Uniwersytetu SWPS przygotował e-booka, zawierającego praktyczne i inspirujące ćwiczenia wspierające dobre życie młodych osób w szkołach.
„Podręcznik o dobrym życiu” stanowi zbiór kreatywnych ćwiczeń, podzielonych na kategorie: zasoby osobiste, różnorodność, relacje i odpowiedzialność społeczna, poczucie sensu, ekologia i edukacja outdoorowa, uważność. Są one przewidziane zarówno dla uczniów szkół podstawowych, jak i średnich. Ćwiczenia dla młodszych dzieci zostały opisane w osobnej kategorii – edukacja wczesnoszkolna.
Autorki dostarczają w nim wiedzy zaczerpniętej z najnowszych badań dotyczących koncepcji dobrego życia, ze szczególnym uwzględnieniem holistycznego podejścia do edukacji, a także skutecznych narzędzi i inspiracji z różnych stron świata. Na czym polegają koncepcje takie, jak Ikigai czy Friluftsliv i jak można wykorzystać je w edukacji? Jakie są kluczowe elementy dobrostanu? Co łączy, a co dzieli dzieci z Kambodży i Norwegii w myśleniu o dobrym życiu? Tego również dowiemy się z „Podręcznika o dobrym życiu”.
„Podręcznik o dobrym życiu” to efekt wspólnej pracy nauczycieli i naukowców. Można w nim znaleźć wyłącznie materiały oparte na rzetelnych badaniach.
Nauka dostarcza nam cennych wskazówek dotyczących mechanizmów, które sprzyjają długofalowemu dobrostanowi i zaangażowaniu społecznemu. Jednak równie istotne jest to, aby w proces ten włączać nauczycieli – osoby, które mają bezpośredni kontakt z młodzieżą, znają jej potrzeby i wyzwania, z jakimi się mierzy. To właśnie nauczyciele mogą pomóc w skutecznym wdrażaniu praktyk, które nie tylko będą zgodne z aktualnym stanem wiedzy, ale także realnie odpowiedzą na codzienne doświadczenia uczniów. dr Malwina Puchalska-Kamińska, kierowniczka projektu
Pobierz e-book na stronie SWPS: Tutaj
Źródło: SWPS