„Tajemnice odcisków palców”
Propozycja zajęć pozalekcyjnych
Uczniowie konstruują najprostszy model lupy, zapoznają się z różnorodnością osobniczą, poznają cechy grafitu.
Proponowane zajęcia pozalekcyjne skierowane są do uczniów klas IV- VIII czyli uczniów przechodzących z nauczania zintegrowanego do przedmiotowego. Uczestnicy mają nabyć umiejętność stawiania pytań otwartych, stanowiących podstawę postawy badawczej ucznia, oraz rozbudzić ich zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi.
W przeciwieństwie do modelu tradycyjnej lekcji, zajęcia powinny być zdominowane aktywnością uczniów. Natomiast nauczyciel ma na zajęciach wspiera pomysłowość ucznia, motywuje do poszukiwań nowych rozwiązań, dba o bezpieczeństwo uczniów. Dlatego uczestnicy pracują w zespołach wg przypisanych ról; koordynatora, badacza, sprawozdawcy. Istotna jest tu ZASADA RÓWNOŚCI- „Bez względu jaką rolę pełnię w zespole wszyscy jesteśmy równie ważni”.
Rolą koordynatora jest czuwanie nad współpracą członków grupy. W sytuacji konfliktowej decyzja koordynatora jest ostateczna i pozostali członkowie zespołu powinni ją uszanować. Koordynator decyduje o kolejności działań pamiętając jednocześnie by każdy uczestnik grupy wiedział nad jakim zadaniem pracuje zespół. W sytuacjach trudnych to koordynator zgłasza konieczność skorzystania z wsparcia nauczyciela.
Rola badacza polega na wykonywaniu zadań zleconych prze koordynatora np. przyniesienie niezbędnych materiałów ze stoliczka zbiorczego. Badacze decydują w jaki sposób wykonają zadanie oraz dbają o czystość stanowiska.
Rola sprawozdawcy wypełnienie karty sprawozdawczej według wskazówek nauczyciela.
Organizacja zajęć :
Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań. Przekazuje do każdego zespołu instrukcje dla koordynatora i sprawozdawcy.
Do sprawozdawcy
Celem sprawozdawcy jest spisanie jak najwięcej informacji w jak najbardziej krótkiej formie tym razem zastosujemy schemat działania grupy:
Wpisz imię i nazwisko każdego członka zespołu;
Wpisz w ramkę materiały, które potrzebne są do doświadczenia;
Połącz strzałką ramkę badacza i materiał który przyniósł;
Połącz strzałką koordynatora i badacza, nad strzałką zapisz jakie zadanie ma wykonać badacz;
Połącz linią osoby, które wysłały do siebie życzenia. Nad linią napisz początek życzeń Nauczyciel rozdaje sprawozdawcom karty celem uzupełnienia .
Do koordynatora
Wykonanie lupy
Z plastikowej obwoluty skoroszytu wytnij pasek o wymiarach boków 2 cm na 4 cm. Do brzegu paseczka naklej taśmę dwustronną (kwadracik o boku 2cm). Dziurkaczem wykonajcie otwór na środku przyklejonego kwadratu. Z koszulki na dokumenty (krystalicznej) wytnijcie kwadrat o boku 2cm. Foliowy kwadrat przyklej na taśmę dwustronną to będzie spód lupy. Pipetą lub słomką, nałóż kroplę wody na otwór w plastikowym pasku. Lupa jest gotowa do użytku.
Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie
Wykonanie proszku węglowego : wyciągnijcie ołówki z piórnika . Uszykujcie jeden pojemniczek na proszek i papier ścierny. Ołówkiem pocieraj papier ścierny, a starty grafit wsyp do pudełka.
Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie.
Przygotowanie banku odcisków :
Każdy badacz wykona zestaw odcisków:
Na brystolu przyklej tyle kwadratów taśmy dwustronnej ile jest członków zespołu, nad każdym napisz imię właściciela odcisku.
Badacz 1 zbiera odciski kciuków,
Badacz 2 zbiera odciski palców wskazujących
Badacz 3 zbiera odciski małego palca
Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie.
Odszyfrowywanie listów
Każdy uczestnik zespołu, w ukryciu na karteczce zapisuje (literami drukowanymi) pytanie do dzisiejszych doświadczeń i podpisuje je odciskiem palca. Badacze losowo otwierają karteczki i dzięki: porównaniu odcisków, wykorzystaniu lupy wykrywają autora.