Prognozy, diagnozy, badania, raporty (2014-2023)
2023 | Barometr zawodów | Barometr zawodów jest badaniem jakościowym. Powstaje osobno dla każdego powiatu w Polsce. Opiera się na opinii ekspertów, którzy na przełomie III i IV kwartału spotykają się i wspólnie analizują sytuację w poszczególnych zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe. Prognozy (na mapach, plakatach, w tabelach) |
2023 | Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy PORP.PL | Internetowa Biblioteka Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy (PORP) została stworzona z myślą o wszystkich osobach poszukujących publikacji/opracowań w zakresie m.in. rynku pracy, edukacji i gospodarki. Zebranie informacji o zrealizowanych badaniach w jednym miejscu ma na celu przede wszystkim upowszechnianie wiedzy pochodzącej od różnych podmiotów/instytucji (w tym partnerów PORP), jak również ułatwienie koordynacji i planowania badań prowadzonych w województwie pomorskim we wskazanych wyżej obszarach. Wyniki badania dla województwa pomorskiego: |
2023 2021 | Rynek pracy. Statystyki i analizy rynku pracy. |
|
2023 | House of Skills Trendy w rozwoju ludzi na rok 2023 RAPORT | Na kolejnych stronach Raportu autorzy analizują i zastanawiają się między innymi nad tym: Zapraszamy do zapoznania się z trendami w rozwoju pracowników na rok 2023 - link do pliku PDF |
2023 2022 | Infuture.institute | RAPORT - Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046 "Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046” to projekt realizowany przez infuture.institute wspólnie z Collegium Da Vinci – prywatną uczelnią wyższą w Poznaniu. Zaplanowany kilkumiesięczny proces badawczy, składający się z kilku poniżej opisanych etapów, miał na celu wypracowanie scenariuszy przyszłości dla edukacji w perspektywie najbliższych 25 lat. Warto podkreślić, iż scenariusze przyszłości to wizje potencjalnych możliwości oraz dróg rozwoju. Przedstawiają w sposób holistyczny i systematyczny różne przyszłe uwarunkowania. Rozszerzają perspektywę postrzegania tego, co przed nami. Pozwalają lepiej przygotować się na wyzwania, precyzyjniej projektować rozwiązania jutra oraz wspierają w procesie planowania i podejmowania decyzji. Nie są dokładną prognozą tego, co przed nami. Mają być raczej punktem wyjścia do dalszych dyskusji i rozważań dotyczących przyszłości edukacji i prowokować do działań – już dziś. Raport zawiera 4 scenariusze przyszłości, wywiady eksperckie, karty zmian, wizje jutra. Na każdy ze scenariuszy składa się: identyfikacja i analiza grupy czynników zmian, które mają znaczący wpływ na daną, przyszłą rzeczywistość; macierz reakcji pokazująca, jak odnosić się do poszczególnych czynników; opis szerszego kontekstu otoczenia, w którym dzieje się dany scenariusz wskazówki, co do tego, jakie cele przyświecają edukacji, kim jest osoba nauczająca i ucząca się, jak wygląda infrastruktura; opis szans i zagrożeń, jakie niesie za sobą dana „przyszła rzeczywistość”; ważne pytania, jakie powinniśmy sobie zadać już dzisiaj; oraz opinia eksperta. |
2023 | Instytut Badań Edukacyjnych ANALIZA - RAPORT | Nie tylko doświadczenie i kompetencje miękkie. Analiza regionalnego zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach (IBE,2023) Głównym celem badań było przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w poszczególnych regionach, a co za tym idzie przygotowanie rekomendacji wskazujących na potrzebę nowych kwalifikacji rynkowych poprzez analizę popytu na kompetencje i zidentyfikowanie braków w ofertach kształcenia lub walidacji w wybranych branżach o dużym znaczeniu dla regionów. W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych kompetencji znalazło się pięć kompetencji miękkich i pięć kompetencji twardych. Najwięcej rozmówcy mówili o kompetencjach typowo zawodowych, co zostało w klasyfikacji określone branżowymi umiejętnościami praktycznymi. Następnie wskazywano znajomość języków obcych (co z uwagi na poprawność językową opierającą się na znajomości gramatyki zostało włączone do zbioru kompetencji twardych). Potem wymieniano kompetencje miękkie, jak: komunikatywność, zaangażowanie w pracę oraz umiejętność pracy w grupie. W dalszej kolejności wskazano takie umiejętności, jak: obsługa maszyn, podstawowa obsługa komputera oraz obsługa specjalistycznych programów branżowych. Te trzy umiejętności zawodowe można byłoby umieścić w kategorii branżowych umiejętności praktycznych(...) Więcej w raporcie - link do publikacji w PDF |
2022 2021 | Badania Losów Absolwentów | Badania losów absolwentów prowadzone przez IBE stanowią element działań o charakterze systemowym. Ich celem jest wykorzystanie zasobów informacyjnych państwa do budowy systemu monitorowania losów absolwentów szkół ponadpodstawowych. Tworzony system ma cyklicznie dostarczać rzetelnej i trafnej informacji zwrotnej niezbędnej do planowania działań strategicznych i oceny jakości szkolnictwa ponadpodstawowego, a w szczególności szkolnictwa branżowego. Więcej na https://losyabsolwentow.ibe.edu.pl/ |
2022 | Badanie randstad: 49. monitor rynku pracy (instytut badawczy randstad 18.10.2022) RAPORT | W badaniu udział biorą polscy pracownicy, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z poszukiwaniem zatrudnienia, obawami na temat utrzymania miejsc pracy oraz oceną perspektyw zawodowych. Raport do pobrania - link Jakie kompetencje są ważne na konkurencyjnym rynku pracy? Kompetencje przyszłości - na co zwrócić uwagę? - przeczytaj artykuł |
2022 | W raporcie autorzy weryfikują powszechnie powielane stereotypy na temat poszczególnych grup wiekowych pracowników.
| |
2022 | Leanpassion & Openfield Ogólnopolskie badania satysfakcji z pracy. Raport 2022 | To już szóste badanie satysfakcji przeprowadzane wspólnie przez Leanpassion i firmę Openfield. Pierwsze było w 2016 roku, a od 2018 roku przeprowadzano je co rok. Badanie wykorzystuje dwa wskaźniki: Net Promoter Score (NPI) i korelacje Pearsona. Pokazuje, jak Polacy oceniają swoich pracodawców, czy ich polecają i czego od nich oczekują. Wskazuje na czynniki, które mają związek z satysfakcją z pracy. W Ogólnopolskim Badaniu Satysfakcji z Pracy w 2022 roku wzięło udział 1900 osób ( 48% mężczyzn i 52% – kobiet). Respondenci zostali dobrani metodą doboru losowo-warstwowego. Badanie przeprowadzono za pomocą anonimowego testu CAWI. Porównanie rok do roku wyników badania pozwala przyjrzeć się sytuacji w polskich firmach. Daje też wgląd w zmieniające się trendy na rynku pracy, poziom nastrojów i rotacji pracowników itp. Z raportu dowiesz się:
|
2019 | STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI OECD: POLSKA © OECD 2019 STRESZCZENIE RAPORTU | Raport został opublikowany pod patronatem sekretarza generalnego OECD Skuteczne rozwijanie i wykorzystywanie ludzkich umiejętności ma kluczowe znaczenie dla dobrobytu gospodarczego i spójności społecznej Polski. OECD we współpracy z polskim rządem wskazała cztery obszary priorytetowe na rzecz poprawy osiągnięć Polski w zakresie umiejętności. Obszary te są przedmiotem niniejszego raportu. Najważniejsze wnioski i możliwości poprawy w każdym z obszarów zostały podsumowane i rozwinięte w kolejnych rozdziałach, które zawierają również szczegółowe rekomendacje dotyczące możliwych działań. Publikacja znajduje się na stronie internetowej: OECD (2019), OECD Skills Strategy Poland: Assessment and Recommendations , OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paryż, https://doi.org/10.1787/b377fbcc-en . Zapoznaj się ze streszczeniem Raportu w języku PL- link do pliku PDF |
2017 | Badanie ankietowe doradców zawodowych i dyrektorów wybranych szkół województwa pomorskiego (CEN, WUP) | Badanie zostało przeprowadzone w 14 powiatach województwa pomorskiego (bytowskim, chojnickim, człuchowskim, lęborskim, kartuskim, kwidzyńskim, nowodworskim, puckim, słupskim, sztumskim, starogardzkim, tczewskim, m. Gdańsk, m. Sopot).Celem badania było pozyskanie informacji na temat warunków realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego w wybranych szkołach województwa pomorskiego. |
2015 | Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach | Przeprowadzone badanie miało charakter diagnostyczny – jest opisem stanu rzeczy w taki sposób, aby możliwe było stwierdzenie dystansu między stanem pożądanym a rzeczywistym. Przedstawiono w nim najważniejsze cechy doradztwa zawodowego realizowanego w systemie szkolnym w Polsce. Informacje były zbierane od dyrektorów szkół i pracujących tam doradców zawodowych. Dzięki temu można było czasami zestawiać opinie tych dwóch kategorii respondentów, które wynikały z innej perspektywy patrzenia na analizowane zjawisko. |
2014 | Diagnoza w zakresie potencjału doradztwa edukacyjno-zawodowego w regionie (UM WP) | Badanie zostało zorganizowane przez Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, w ramach Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie aktywności zawodowej i społecznej Aktywni Pomorzanie, priorytet 1.3 Adaptacja do zmian rynku pracy, działanie 1.3.1 Skuteczne poradnictwo zawodowe. |
DORADZTWO ZAWODOWE