Skocz do głównej treści strony
PCEN

CHEMIA MÓZGU – KONFERENCJA
„Lęk w cieniu edukacji czy edukacja w cieniu lęku?”

CHEMIA MÓZGU – KONFERENCJA <br>„Lęk w cieniu edukacji czy edukacja w cieniu lęku?”

 

Zapraszamy na retransmisję konferencji „Chemia mózgu” przygotowaną z myślą o pedagogach, wychowawcach i nauczycielach, którzy chcieli uczestniczyć

w tym wyjątkowym wydarzeniu, ale z różnych powodów nie mogli.

Teraz, dzięki retransmisji, mają szansę zapoznać się z wartościowymi treściami omawianymi w trakcie tego wydarzenia.

To świetna okazja, by mimo nieobecności wziąć udział w inspirującej dyskusji oraz poznać rozwiązania i pomysły mogące wspierać pracę z młodzieżą.

Serdecznie zapraszamy na retransmisję

V edycji konferencji CHEMIA MÓZGU, która odbędzie się 27 marca 2025 (czwartek), godz. 16:00-19:45 online,

na platformie ClickMeeting.

link do rejestracji 

 

 

#Idea konferencji

#Poprzednie edycje

#Odkryj prelegentów

Pobierz program

Program      

15:50

logowanie uczestników

16.00

Kocham swoją pracę, ale ile jeszcze wytrzymam?

O zdrowiu nauczycieli i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.

dr Marcin Szulc, prof. Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku

16.45

Nie bój się bać – perspektywa cienia w promyku słońca

Anna Blokus-Szkodzińska, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku

17.30

Jak się boi umysł?

dr Maciej Raś, wykładowca Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

18.15

przerwa

18.30

Szkoła bez lęku – mission (im)possible?

dr Magdalena Jochimek, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie

dr Małgorzata Pogorzelska, doradca metodyczny Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, wykładowca Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

19.45

zakończenie konferencji

Odkryj prelegentów

dr Marcin Szulc, prof. UG

Nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej oraz psycholog-doradca w Centrum HR Politechniki Gdańskiej. Koordynator Zespołu Psychologów ds. kształcenia nauczycieli na UG. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych i dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne z zakresu zdrowia psychicznego i profilaktyki zagrożeń społecznych dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych i psychologii adolescencji.

Anna Blokus-Szkodzińska, UG

Wykładowca akademicki Uniwersytetu Gdańskiego i Ateneum Szkoły Wyższej, założyciel i dyrektor placówki edukacyjno-wychowawczej, edukator FASD. Twórca i organizator szkoleń i warsztatów o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym. Twórca szkoleń i konferencji w obszarze komunikacji interpersonalnej dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Dzieli się pasją życia i pozytywnym nastawieniem do człowieka.

dr Maciej Raś, UAM

Kognitywista, pracownik Laboratorium Badania Działań i Poznania oraz członek zarządu Międzywydziałowego Centrum Neuronauki Poznawczej UAM, starszy wykładowca na Wydziale Psychologii i Kognitywistki UAM.

dr Małgorzata Pogorzelska, PCEN, AWFiS, ZSSiMS

Nauczycielka-doradczyni metodyczna ds. wychowania fizycznego; nauczycielka wychowania fizycznego; doktor nauk o kulturze fizycznej; nauczyciel akademicki na AWFiS Gdańsk; współtwórczyni gdańskiego programu aktywności zdrowotnej dla uczniów klas 0–III (FitKlasa); ekspertka programu FitSchool – wirtualna trenerka; współautorka i prowadząca warsztaty metodyczne dla nauczycieli na temat planowania pracy nauczyciela i oceniania uczniów oraz dla dyrektorów szkół na temat stymulacji jakości wychowania fizycznego; współautorka czterech programów nauczania z wychowania fizycznego nagrodzonych w konkursie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz podręcznika metodycznego WF z klasą – od planowania do oceniania. Realizatorka programów z treningu uważności dla dzieci i młodzieży.

dr Magdalena Jochimek, SWPS Sopot

Psycholog, doktor nauk o kulturze fizycznej, adiunkt na Uniwersytecie SWPS, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. W praktykę diagnostyczną i psychoterapeutyczną zaangażowana jest od 2016 r. Wcześniej pracowała jako psycholog szkolny i sportu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz była adiunktem na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia dydaktyczne z obszaru psychologii osobowości, psychologii różnic indywidualnych, etyki oraz warsztaty rozwijające umiejętności w zakresie rozmowy psychologicznej i umiejętności osobistych. Jest autorką artykułów naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

 

Idea konferencji

W tym roku, podczas 5. edycji Konferencji „Chemia Mózgu”, planujemy zgłębić temat lęku w edukacji z różnych perspektyw. W ramach Konferencji przyjrzymy się nie tylko biologicznym i psychologicznym mechanizmom lęku, ale także jego społecznym i kulturowym uwarunkowaniom. Zwrócimy uwagę na kontekst kontrolowania własnych emocji, co pociąga za sobą potrzebę psychoedukacji, czyli zwiększania świadomości na temat powodów powstawania emocji i radzenia sobie z nimi. Tym samym odróżnimy strach od lęku, a to jest już pierwszy krok w przesuwaniu lęku w cień i nadania prymatu edukacji. Ustanowienie psychoedukacji jako pomocnego narzędzia może dać nam szansę na polepszenie samopoczucia i sprawczości w edukacyjnej drodze uczniów i nauczycieli. W szczególności skupimy się na metodach wspierania uczennic i uczniów w radzeniu sobie z lękiem przed niepowodzeniem, technikach budowania bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego oraz strategiach wspierających adaptację do zmian systemowych.

Lęk, w indywidualnych procesach edukacyjnych, jest złożonym zjawiskiem, które wpływa na różne aspekty życia uczennic, uczniów, nauczycielek, nauczycieli i całego systemu edukacyjnego. Od lęku przed niepowodzeniem edukacyjnym, który może paraliżować uczennice i uczniów i prowadzić do obniżenia wyników egzaminacyjnych, po lęk przed przemocą w szkole, który zakłóca poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Te obawy mają realny wpływ na efektywność nauki, motywację oraz ogólną jakość życia w szkole.

Lęk przed zmianą systemową to kolejny ważny aspekt, dotykający nie tylko uczennic i uczniów, ale także nauczycielek i nauczycieli, rodziców i innych członków społeczności szkolnej stojących  w obliczu reform edukacyjnych. Obawy mogą budzić działania takie jak wprowadzenie nowych technologii czy zmieniające się standardy nauczania.

Jak co roku, konferencja skupi się na aktualnych wyzwaniach, z jakimi mierzą się młode osoby, oraz na skutecznych strategiach wspierających rozwój edukacyjny i emocjonalny. Prezentacje i dyskusje będą poświęcone m.in. psychologii, neurobiologii, a także nowoczesnym narzędziom, które mogą pomóc zminimalizować lęk w środowisku szkolnym.

Dla kogo jest ta konferencja?
Konferencja jest skierowana do nauczycieli, wychowawców,  pedagogów, psychologów i dyrektorów szkół zainteresowanych tematyką rozwoju młodych ludzi w kontekście psychoedukacji.

Rejestracja i szczegółowe informacje
Więcej informacji na temat wydarzenia oraz rejestracji znajdą Państwo na stronie konferencji:

https://www.doskonalenie.cen.gda.pl/oferta/szkolenia-warsztaty-seminaria/chemia-mozgu-konferencja-pt-lek-w-cieniu-edukacji-czy-edukacja-w-cieniu-leku/

 

Poprzednie edycje

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami z poprzednich edycji konferencji „Chemia mózgu”! 

Znajdziecie tam tytuły wystąpień, nazwiska prelegentów oraz tematy wcześniejszych spotkań. 

To doskonała okazja, aby zobaczyć, jakie zagadnienia były poruszane i kto dzielił się swoją wiedzą.

 

Poniżej informacje dotyczące poprzednich edycji konferencji:

EDYCJA I „Chemia mózgu, czyli moc relacji w reakcji"

EDYCJA II „Wirtualny świat naszych uczniów”

EDYCJA III „Okiełznać stres”

EDYCJA IV „Wypalenie uczniowskie” 

 

Czym jest cykl CHEMIA MÓZGU?

Cykl konferencji pt. CHEMIA MÓZGU jest propozycją spotkania dwóch światów: przestrzeni, w której funkcjonują młodzi ludzie ze swoimi problemami a rzeczywistością szkolną.

Przejdź do góry strony