CHEMIA MÓZGU – KONFERENCJA
„Lęk w cieniu edukacji czy edukacja w cieniu lęku?”
Zapraszamy na retransmisję konferencji „Chemia mózgu” przygotowaną z myślą o pedagogach, wychowawcach i nauczycielach, którzy chcieli uczestniczyć
w tym wyjątkowym wydarzeniu, ale z różnych powodów nie mogli.
Teraz, dzięki retransmisji, mają szansę zapoznać się z wartościowymi treściami omawianymi w trakcie tego wydarzenia.
To świetna okazja, by mimo nieobecności wziąć udział w inspirującej dyskusji oraz poznać rozwiązania i pomysły mogące wspierać pracę z młodzieżą.
Serdecznie zapraszamy na retransmisję
V edycji konferencji CHEMIA MÓZGU, która odbędzie się 27 marca 2025 (czwartek), godz. 16:00-19:45 online,
na platformie ClickMeeting.
Program
|
Odkryj prelegentów
dr Marcin Szulc, prof. UG
Nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej oraz psycholog-doradca w Centrum HR Politechniki Gdańskiej. Koordynator Zespołu Psychologów ds. kształcenia nauczycieli na UG. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych i dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne z zakresu zdrowia psychicznego i profilaktyki zagrożeń społecznych dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych i psychologii adolescencji.
Anna Blokus-Szkodzińska, UG
Wykładowca akademicki Uniwersytetu Gdańskiego i Ateneum Szkoły Wyższej, założyciel i dyrektor placówki edukacyjno-wychowawczej, edukator FASD. Twórca i organizator szkoleń i warsztatów o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym. Twórca szkoleń i konferencji w obszarze komunikacji interpersonalnej dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Dzieli się pasją życia i pozytywnym nastawieniem do człowieka.
dr Maciej Raś, UAM
Kognitywista, pracownik Laboratorium Badania Działań i Poznania oraz członek zarządu Międzywydziałowego Centrum Neuronauki Poznawczej UAM, starszy wykładowca na Wydziale Psychologii i Kognitywistki UAM.
dr Małgorzata Pogorzelska, PCEN, AWFiS, ZSSiMS
Nauczycielka-doradczyni metodyczna ds. wychowania fizycznego; nauczycielka wychowania fizycznego; doktor nauk o kulturze fizycznej; nauczyciel akademicki na AWFiS Gdańsk; współtwórczyni gdańskiego programu aktywności zdrowotnej dla uczniów klas 0–III (FitKlasa); ekspertka programu FitSchool – wirtualna trenerka; współautorka i prowadząca warsztaty metodyczne dla nauczycieli na temat planowania pracy nauczyciela i oceniania uczniów oraz dla dyrektorów szkół na temat stymulacji jakości wychowania fizycznego; współautorka czterech programów nauczania z wychowania fizycznego nagrodzonych w konkursie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz podręcznika metodycznego WF z klasą – od planowania do oceniania. Realizatorka programów z treningu uważności dla dzieci i młodzieży.
dr Magdalena Jochimek, SWPS Sopot
Psycholog, doktor nauk o kulturze fizycznej, adiunkt na Uniwersytecie SWPS, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. W praktykę diagnostyczną i psychoterapeutyczną zaangażowana jest od 2016 r. Wcześniej pracowała jako psycholog szkolny i sportu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz była adiunktem na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia dydaktyczne z obszaru psychologii osobowości, psychologii różnic indywidualnych, etyki oraz warsztaty rozwijające umiejętności w zakresie rozmowy psychologicznej i umiejętności osobistych. Jest autorką artykułów naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
Idea konferencji
W tym roku, podczas 5. edycji Konferencji „Chemia Mózgu”, planujemy zgłębić temat lęku w edukacji z różnych perspektyw. W ramach Konferencji przyjrzymy się nie tylko biologicznym i psychologicznym mechanizmom lęku, ale także jego społecznym i kulturowym uwarunkowaniom. Zwrócimy uwagę na kontekst kontrolowania własnych emocji, co pociąga za sobą potrzebę psychoedukacji, czyli zwiększania świadomości na temat powodów powstawania emocji i radzenia sobie z nimi. Tym samym odróżnimy strach od lęku, a to jest już pierwszy krok w przesuwaniu lęku w cień i nadania prymatu edukacji. Ustanowienie psychoedukacji jako pomocnego narzędzia może dać nam szansę na polepszenie samopoczucia i sprawczości w edukacyjnej drodze uczniów i nauczycieli. W szczególności skupimy się na metodach wspierania uczennic i uczniów w radzeniu sobie z lękiem przed niepowodzeniem, technikach budowania bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego oraz strategiach wspierających adaptację do zmian systemowych.
Lęk, w indywidualnych procesach edukacyjnych, jest złożonym zjawiskiem, które wpływa na różne aspekty życia uczennic, uczniów, nauczycielek, nauczycieli i całego systemu edukacyjnego. Od lęku przed niepowodzeniem edukacyjnym, który może paraliżować uczennice i uczniów i prowadzić do obniżenia wyników egzaminacyjnych, po lęk przed przemocą w szkole, który zakłóca poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Te obawy mają realny wpływ na efektywność nauki, motywację oraz ogólną jakość życia w szkole.
Lęk przed zmianą systemową to kolejny ważny aspekt, dotykający nie tylko uczennic i uczniów, ale także nauczycielek i nauczycieli, rodziców i innych członków społeczności szkolnej stojących w obliczu reform edukacyjnych. Obawy mogą budzić działania takie jak wprowadzenie nowych technologii czy zmieniające się standardy nauczania.
Jak co roku, konferencja skupi się na aktualnych wyzwaniach, z jakimi mierzą się młode osoby, oraz na skutecznych strategiach wspierających rozwój edukacyjny i emocjonalny. Prezentacje i dyskusje będą poświęcone m.in. psychologii, neurobiologii, a także nowoczesnym narzędziom, które mogą pomóc zminimalizować lęk w środowisku szkolnym.
Dla kogo jest ta konferencja?
Konferencja jest skierowana do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów i dyrektorów szkół zainteresowanych tematyką rozwoju młodych ludzi w kontekście psychoedukacji.
Rejestracja i szczegółowe informacje
Więcej informacji na temat wydarzenia oraz rejestracji znajdą Państwo na stronie konferencji:
Poprzednie edycje
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami z poprzednich edycji konferencji „Chemia mózgu”!
Znajdziecie tam tytuły wystąpień, nazwiska prelegentów oraz tematy wcześniejszych spotkań.
To doskonała okazja, aby zobaczyć, jakie zagadnienia były poruszane i kto dzielił się swoją wiedzą.
Poniżej informacje dotyczące poprzednich edycji konferencji:
EDYCJA I „Chemia mózgu, czyli moc relacji w reakcji"
EDYCJA II „Wirtualny świat naszych uczniów”
EDYCJA III „Okiełznać stres”
EDYCJA IV „Wypalenie uczniowskie”
Czym jest cykl CHEMIA MÓZGU?
Cykl konferencji pt. CHEMIA MÓZGU jest propozycją spotkania dwóch światów: przestrzeni, w której funkcjonują młodzi ludzie ze swoimi problemami a rzeczywistością szkolną.