Skocz do głównej treści strony

Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: pcen@pcen.gda.pl
Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 540/2025 z dnia 1 sierpnia 2025 roku

PCEN

Jak korzystać ze sztucznej inteligencji oraz jak ją wprowadzać i nadzorować w szkole? (podpowiedzi PCEN dla pomorskich szkół)

Sztuczna inteligencja (AI) coraz częściej i odważniej pojawia się na zajęciach szkolnych. Nie mamy wątpliwości, że może być świetnym wsparciem w nauce, w rozwijaniu kreatywności i w organizacji pracy, ale wymaga jasnych zasad.

Dlatego przygotowaliśmy „Kodeks korzystania z AI w szkole”, który zawiera wskazówki zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli i dyrekcji.

Opracowane zasady są spójne z wytycznymi Komisji Europejskiej, Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), a także rekomendacjami dotyczącymi bezpiecznego i etycznego używania nowych technologii. Mamy pełną świadomość, że młodzi ludzie coraz chętniej sięgają po generatywne narzędzia, ale brakuje im wiedzy na temat zasad korzystania z nich i zagrożeń. Dlatego – jesteśmy o tym przekonani – szkoła powinna nie tylko udostępniać sprzęt, lecz także uczyć świadomego i odpowiedzialnego korzystania z AI. Przypominamy, że MEN, zgodnie z Polityką Cyfrowej Transformacji Edukacji, zapowiada stopniowe wprowadzanie pracowni AI i STEM do szkół oraz sal lekcyjnych w ramach pracy zdalnej, a także programów rozwijających kompetencje cyfrowe uczniów.

W tym roku szkolnym zachęcamy również do udziału w programie Lekcja: AI – cyklu bezpłatnych szkoleń na trzech poziomach zaawansowania, adresowanych do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Więcej szczegółów znajdą Państwo na https://lekcjaai.pl/

Z kolei w ofercie PCEN https://www.doskonalenie.cen.gda.pl/oferta/szkolenia/ znajdą Państwo liczne warsztaty, webinaria i konferencje poświęcone technologiom i higienie cyfrowej. Planujemy również uruchomienie sieci współpracy i samokształcenia „Moja inteligentna klasa”.

Zapraszamy do zapoznania się z naszym kodeksem, skorzystania z oferty doskonalenia oraz zachęcamy do wypracowywania na gruncie szkolnym dobrych reguł i praktyk – tak, aby AI stała się w każdej szkole narzędziem mądrego uczenia się i nauczania.

https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/use-artificial-intelligence-ai-and-data-teaching-and-learning_pl

https://ibe.edu.pl/images/Przewodnik_Do_czego_AI_nie_s%C5%82u%C5%BCy.pdf

https://www.gov.pl/web/ai/chat-gpt-w-szkole-szanse-i-zagrozenia

Przejdź do góry strony